نگاهی به فیلم سینمایی« دسته دختران»/اثری که مغلوب جلوههای ویژه خوب خود میشود
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۷۵۹۶
خبرگزاری فارس- گروه سینما: فیلم سینمایی «دسته دختران» دومین فیلم بلند کارگردان فیلم خوب و موفق «ویلاییها» است که با همکاری «میلاد اکبر نژاد» و «ابراهیم امینی» به نگارش در آمده است. نویسندگانی که سابقه نویسندگی آنها اگ رچه به طیف آثاری امنیتی ویژهای همچون «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز 1 و 2» و «لاتاری» محدود میشود؛ اما قرار گرفتن آنها در کنار شخصیتی همچون «ساناز بیان» در مقام بازنویسی، که آثار فمنیستی و ساختارشکنانهای همچون «شلتر»، «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» و «آبی مایل به صورتی» را در ژانر تئاتر مستند به نام خود ثبت کرده است؛ موضوعی قابل تامل محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
داستان فیلم سینمایی «دسته دختران» به دوران جنگ تحمیلی باز میگردد. ده روز از حمله عراق به ایران گذشته است. نیروهای عراقی تا نیمه شهر را تصاحب کرده و شهر را به آشوب کشیدهاند. گروه کثیری از مردم شهر فرار کرده اند. آنها که ماندهاند یا شهید و زخمی هستند یا در حال نبرد. مردان در خط مقدم و زنان در پشتیبانی پشت جبهه! داستان از آنجایی آغاز میشود که دستهای سه نفره از زنان و دختران شهر که تحت آموزش نظامی قرار گرفتهاند قصد ورود به مناطق درگیری دارند. اما به هر محوری که وارد میشوند از سوی مردان مورد بازخواست قرار گرفته و به عقب بازگردانده میشوند. آنها از این موضوع ناراحت بوده و به دنبال راهی برای اثبات حضور خود هستند. اما در ادامه شخصیت و داستان زندگی هر کدام از آنها به نحوی برای مخاطب بازگو میشود...
پس اگر چه فیلم سینمایی «ویلاییها» با به تصویر کشیدن حضور «زنان قهرمان» در پشت جبهههای دفاع مقدس به اثری نسبتا موفق و با خوانش درستی در «ژانر دفاع مقدس» تبدیل شد؛ اما باید توجه داشت که این دُرستی در گام نخست، محصول مطالعه دقیق بر روی تجربه زیسته و تاریخ شفاهی همسران شهدا و رزمندگان دفاع مقدس بود و در گام دوم به دلیل پرهیز از انحراف به سمت لایههای ضدجنگ و فمنیستی که به شدت مورد پسند سینماگران شبهروشنفکر پدید آمد. اتفاقی که در فیلم سینمایی «دسته دختران» با ضعف بسیاری به وقوع پیوسته است.
به عبارت دیگر؛ فیلم سینمایی «دسته دختران» را میتوان اثری مقهور فضاسازیها و جلوههای ویژه خوب قلمداد نمود. اثری که بدون اینکه کارکردی روایی داشته باشد، تمرکز خود را بر خلق صحنه گذاشته و بیش از آن که داستان رشادتهای زنان خرمشهری در سالهای سقوط شهر باشد، تصویرگر صحنهها و پلانهایی از مقاومتها و مبارزهها بود، بدون هیچ قصه و خط روایتی. کاراکترهای داستان هیچگاه در قالب یک دسته جای نگرفتند، هر کدام به دنبال دغدغه خود بودند. یکی به دنبال برادرش، آن یکی به دنبال همسرش، دیگری به دنبال علاقهاش به مبارزه و... . در واقع رشادت خاصی هم از جانب این زنان که ماجرا را متمایز کند و یک سر و گردن از آثار دیگری که به نقش زنان در دفاع مقدس پرداختهاند، بالاتر ببرد، مشاهده نشد. پس شاید از این جهت است که در فیلم سینمایی «دسته دختران» خبری از قهرمان نیست و همه شخصیتها با اندکی اختلاف در یک سطح هستند و حتی ما بیشترین تحول را شاید در شخصیت مکمل سیمین و پسری که همراهش شده شاهد هستیم.
در این میان آنچه بیش از همه ضعف فیلم سینمایی «دسته دختران» محسوب میشود ترکیب بازیگران است که اصلا مناسب حال و هوای جنگ نیست. بزرگترین اشتباه کارگردان اثر را باید انتخاب نیکی کریمی، به عنوان نقش اول فیلم دانست. «نیکی کریمی» که در سالهای اخیر بازیهای منفعل و نه چندان جذاب و موثری از خود به جا گذاشته بود، با بازی در این فیلم رسما ثابت کرد که دوره او گذشته و حضورش در آثار سینمایی دیگر برای مخاطب جذاب و تاثیرگذار نیست. هرچند سایر بازیگران نیز به جز «پانتهآ پناهی» و «صدف عسگری» چندان درخشان نبودند. شاید اگر فیلم سینمایی «دسته دختران» در انتخاب بازیگران خود دقت بیشتری به خرج داده و به جای استفاده از یک زن سوپراستار در فیلمش از چهرههای معمولیتر ولی کنشگر استفاده میکرد، نتیجه بهتری از کارش حاصل میشد.
در مجموع میتوان تنها امتیاز مثبت فیلم سینمایی «دسته دختران» را وجود جلوههای ویژه خوب و پرداختن به موضوع «دفاع مقدس» دانست که روحِ امید و مقاومت در جنگ و وطنپرستی را در خود دارد و جای خالی آن در «صنعت سینمای ایران» به شدت حس میشود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز فیلم سینمایی دسته دختران دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۷۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، عاشقانه تاریخی «مست عشق» با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که این روزها رکورد گیشه سینما را با ۵۰۸,۶۸۷,۵۲۵,۰۰۰ ریال در کمتر از دو هفته شکسته، دوباره اسم پارسا پیروزفر را نقل محافل سینمایی کرده است. این درحالی است که به زعم منتقدان جدی این فیلم هم با وجود ایراد و اشکال های فراوان، حضور چهره کاریزماتیک و محبوب این بازیگر روی پرده نقره ای یکی از دلایل اقبال و فروش این فیلم یه حساب میآید. به نظر میرسد پارسا پیروزفر که همچنان در شمایل جوان خوش سیما و معصوم سینما ۵۰ سالگی را از سر گذرانده، مسیر حرفهای و بی حاشیه اش را در سینما به آرامی طی میکند.
پیروزفر با داشتن چهره، فیزیک و استایل بازی منحصر به خودش، شانس بازی در نقش های منفی و بدمن های سینما به ندرت، نصیبش شده و همان معدود نقشهای منفی سینما نظیر یوسف «مهمان مامان» مهرجویی یا بهمن خان سریال «یاغی» بیشتر از ایجاد تنفر و انزجار، مخاطب را با او سمپات میکند.
فیلم سینمایی «نقاب» و نقشی که پارسا پیروزفر در آن دارد شاید تنها موقعیت سینمایی است که به پارسا پیروزفر جوان این فرصت را داد تا شرارت و خباثت را از پشت چشمان معصومش بیرون بکشد و شمایلی متفاوت از پارسای محبوب را به رخ مخاطب بکشد.
فیلمی ساخته کاظم راستگفتار که یکی از پدیدههای گیشه سال ۱۳۸۴ شد و سکانسهایی از آن همچنان در میان طرفداران و مخاطبان سینما دست به دست می شود. پارسا پیروزفر در این فیلم نقش پسر خوشسیما اما شیادی را بازی میکند که علاوه بر تبحر در قمار و بازی پوکر با ورود به زندگی زنان ثروتمند از آنان اخاذی میکند. او با امین حیایی همدست میشود و به سراغ زنان ساده اما سرمایه دار میرود و با رابطه گرفتن و فیلمبرداری و تهدید و اخاذیهای کلان از آنها جدا میشود.
کاراکتر نیما در فیلم «نقاب» تا قبل از قاچاقچی بیرحم سریال «یاغی» تنها نقش منفی کارنامه حرفهای این بازیگر محسوب میشود.
فیلم رکوردشکنی که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد ؛ ماجرای مست عشق پارساپیروزفر و شهاب حسینی | وقتی کمدی دیگر پیشتاز فروش نیست
کد خبر 849570 منبع: همشهری آنلاین برچسبها خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران