فیلم سینمایی«دسته دختران» بازنمایی «تجربه زنانه از جنگ»
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۸۸۶۲
خبرگزاری فارس-گروه سینما: «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیهکنندگی محمدرضا منصوری با نگاهی آزاد و بر اساس روایتهای واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساختهشده است. کارگردان این فیلم الگوی زن منفعل و مرد فعال را که در سینمایی دفاع مقدس موضوعیت دارد را به چالش میکشد. فیلم «دسته دختران» روایتگر زنانی است که بهاندازه مردان زخمخوردهاند، اما ما کمتر چیزی از آنها و خاطراتشان شنیدهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر خانم قیدی تنها زن حاضر در جشنواره است. منیر قیدی پیشازاین فیلم سینمایی «ویلاییها» را با قصه خانوادههای فرماندههان جنگ در پشت جبهه کارگردانی کرده بود.
فیلم مجموعهای از خرده روایتها را کنار و در امتداد هم ارائه کرده است. شاید بزرگترین نقد به فیلم ضعف فیلمنانه و غیاب نخ تسبیحی است که به شکل انسجامبخشی توانسته باشد مهرهها(خرده روایتها) را به هم وصل کند.
اما نکته کلیدی فیلم «دسته دختران» بازنمایی روایتی زنانه از جنگ است، کارگردان این اثر هنری بر بخشهایی از جنگ 8 ساله نور افکنده که طی همه این سالها کمتر بدان پرداختهشده است. این فیلم روایت مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصاویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.
وقتی میگوییم نگاه زنانه لزوماً منظور حضور زنان بهعنوان قهرمانان اصلی فیلم نیست. بل آن چیزی که دراینبین اهمیت دارد اثری سینمایی است که تلاش کرده است شیوه بیانش نیز زنانه باشد.
جلوههای ویژه، قاببندی، تدوین، گریم، تصویربرداری، نور، صدا، صحنهپردازی و... در کنار محتوا و مفاهیمی چون امید، همسر داری، عشق (در همه ابعادش)، عواطف عمیقاً حسی و انسانی، مقاومت، صبوری، وفاداری، تلاش، رشادت، مهر مادری، دیگر خواهی، ازخودگذشتگی، ایثار و...دهها فضیلت دیگر که در این فیلم به نمایش گذاشتهشده است در پیوند با شیوه بیان شاعرانه همه در شکل دادن به این نگاه زنانه سهیم هستند.
درواقع فیلم دسته دختران هم در موضوع و محتوا متمرکز بر بازنمایی زنان است هم در شیوه بیان و فرم کار تلاش کرده است زنانه باشد. فرمهای معناداری که کمتر در سینمای این سالها رد آن را میتوان یافت.
خوب میدانیم که نقش زنان در جنگ تحمیلی نادیده گرفتهشده و ما هم کمتر از نقش زنان در دفاع شنیدهایم، در سالهای جنگ و حتی بعدازآن مردان دستبهکار نوشتن جنگ شدند و روایتی مردانه از جنگ را پیش کشیدند. در دهه اخیر اما روایتهای زنانه از جنگ مجال بروز پیداکردهاند، ادبیات داستانی پیش از هر رسانهای محل ظهور این رویکرد نو به جنگ بوده است.
کتابهایی چون «دا»، «دختر شینا»، «دختران اُ. پی.دی»، «دختری کنار شط»، «یکشنبه آخر»، «حنانه»، «من زندهام»، «لیلا»، «نامههای فهیمه»، «ننه علی»، «گلستان یازدهم» و «دوره درهای بسته»، با نگاهی زنانه به جنگ نگارش شده است و حالا «دسته دختران» یک جمعبندی بصری از این خرده روایتهای ناگفته از جنگ را به زبان سینما بازنمایی کرده است.
در فیلمهایی که درباره جنگ تحمیلی ساختهشدهاند عموماً با زنانی مواجه هستیم که بهگونهای کلیشه یا در حال بدرقه همسران و فرزندانشان بودهاند یا پشت جبهه مشغول آماده کردن تجهیزات. دسته دختران اما روایتگر زنانی است که پا بهپای مردان جنگیدهاند. روایتگر آنهایی است که در روزهای محاصره و حمله در خرمشهر ماندند و پا پس نکشیدند. روایتگر زنانی که در دل جنگ حضورداشتهاند.
با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ زنان بهعنوان بخش قابلتوجهی از جمعیت کشور، وظیفه خود را برای حفظ میهن از تجاوز دشمن به نحو مطلوب انجام دادند و با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش خود پرداختند. اینان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را بر دوش میکشیدند. هجوم یکباره دشمن به مناطق مرزی و همچنین بمبارانهای هوایی به شهرها ایجاب مینمود که زنان بهصورت مستقیم در مناطق جنگی حضور پیدا کنند.
بر اساس آمار تهیهشده از فهرست شهدای جنگ تحمیلی زنان قهرمان ایران بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، ۶ هزار و ۴۲۸ نفر زن، شهید شدند که بیشتر آنها در بمباران و موشکباران شهرها جان باختند. طبق آماری به نقل از نشریه داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۵۰۰ نفر از این افراد رزمنده بودند، بیشتر این زنان مجرد و ۲۵۰۰ نفر از آنان در سن ۱۰ تا ۳۰ سال بودند. همچنین بر اساس آمار بنیاد جانبازان و امور ایثارگران که در شهریور ۱۳۸۱ به تفکیک جنسیت و گروههای جانبازی منتشر شد، تعداد کل جانبازان زن ۵ هزار و ۷۳۵ نفر است که از این تعداد ۳ هزار و ۷۵ نفر بالای ۲۵ درصد جانبازی دارند. درباره تعداد اسرای زن جنگ تحمیلی، ۲۳ زن اسیر اعلامشده است، همچنین ۲۲ هزار و ۸۰۸ امدادگر و ۲ هزار و ۲۷۶ پزشک زن به جبههها اعزام شدند.
بر اساس پژوهشی با عنوان «تجربه زنانه از جنگ» (غلامرضا جمشیدیها و نفیسه حمیدی، ۱۳۸۶) تجربیات زنان از جنگ در ۶ مفهوم شامل تجربه ازجاکندگی، انفجار در ساختار خانواده، تغییر در خویشتن زنانه، تجربه بدن زنانه، تعلیق و تجربه و بازجایگیری در زندگی روزمره دستهبندیشده است. به نظر می رسد کارگردان فیلم دسته دختران مطالعات دقیقی از این دست پژوهشها داشته است و هم رد ادبیات داستانی دفاع مقدس و مطالعاتی که در این باره صورت گرفته است در اثر کاملا مشهود است.
از دیگر هنرهایی که فیلم ساز بدان توجه ویژه داشته است هنر عکاسی است. عکسهای دفاع مقدس منبع بسیاری از قاب بندی ها و فضاسازیهای فیلم دسته دختران بوده است.
بهطورکلی میتوان نوشت طی چهار دهه گذشته سینمای ایران روایتهای زنانه از جنگ را در اولویت قرار نداده است. اکثر فیلمنامهها را مردها نوشتهاند و بیشتر فیلمها را مردان ساختهاند، این شده که روایتهای زنانه در تاریخ گمشدهاند. حتی وقتی عکسهای دفاع مقدس را میبینیم، زنان را در نقش کسانی میبینیم که دارند مردهایشان را بدرقه میکنند، کمتر دیدهایم (حتی میتوان نوشت اصلاً ندیدهایم) زنانی را که اسلحه در دست داشته و دوشادوش مردان بجنگند.
چهره زنان در جنگ که معمولاً در واسطه با روی مردانه جنگ، یعنی همسر یا مادر شهید به تصویر کشیده شده است در دسته دختران وضعیتی تازه به خود میگیرد. روایتی که زنان فعالانه و پابهپای مردان آن را پیش بردهاند. زنان این فیلم نقشآفرین و اثرگذار نمایش دادهشدهاند.
کارگردان این فیلم الگوی زن منفعل و مرد فعال را که دربسیاری از آثار سینمایی دفاع مقدس موضوعیت دارد را به چالش میکشد. دسته دختران روایتگر زنانی است که بهاندازه مردان زخمخوردهاند، اما ما کمتر چیزی از آنها و خاطراتشان شنیدهایم.
در تحلیل نهایی فیلمساز تلاش میکند به دوربینش نگاهی زنانه ببخشد و تصاویر مرتبط با برنامه مردسالارانه صنعت سینما را واسازی کند. متعاقب آن، چرخشی صورت گرفته تا اندیشههای زنانگی پیش کشیده شود و تجربههای فراموششده یا کمتر گفتهشده زنان بازسازی گردد.
درنهایت اینکه در بین بازیگران نامآشنای فیلم (نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زینالعابدین و صدف عسگری) به زعم منتقدان خانم پانتهآ پناهیها یکی از مهمترین بازیهای عمر بازیگری خود را ارائه کرده است و بالقوه میتواند یکی از کاندیداهای اصلی بازیگری نقش مکمل زن باشد. پناهیها در این فیلم با گریمی متفاوت ایفاگر نقش زنی مقتدر است که به واسطه نوع بازی و حالتهای چهرهاش توانسته بیشتر از دیگر شخصیتهای فیلم باورپذیر و تاثیرگذار باشد. هرچند قابل پیشبینی است که فیلمی با این جسارت و روحیه که بانظمی دقیق و مبتنی بر شناختی نو از سینمای دفاع مقدس ساختهشده است بسیاری از جوایز را به خود اختصاص دهد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز چهلمین جشنواره فیلم فجر منیر قیدی فرشته حسینی نیکی کریمی سینمای زنانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونه دختری را عاشق خود کنیم؟ راهنمای کاربردی برای آقایان
سلام دوستان عزیز، امروز میخواهیم در مورد یکی از چالشبرانگیزترین و جذابترین موضوعات زندگی صحبت کنیم: جذب و عاشق کردن دختری که به او علاقهمند هستید. این فرایند میتواند بسیار هیجانانگیز و در عین حال پر از ابهام باشد. اما نگران نباشید، ما در اینجا هستیم تا با کمک تجربیات و دانش کارشناسان، راهنماییهای کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم.
پیکاپ آرتقبل از هر چیز، باید به این نکته مهم توجه کنیم که جذب زنان یک مهارت قابل یادگیری است و ربطی به ژنتیک یا شرایط خاص ندارد. تحقیقات نشان دادهاند که هر مردی، صرف نظر از ظاهر یا موقعیت اجتماعیاش، میتواند با کسب دانش و تمرین، جذابیت خود را افزایش دهد و دختران بیشتری را جذب کند. این دانش به عنوان "پیکاپ آرتیست" یا "هنر جذب زنان" شناخته میشود.
اما چگونه میتوانیم یک پیکاپ آرتیست حرفهای شویم؟ راه رسیدن به این مهارت نیازمند پشتکار، تمرین و یادگیری مداوم است. ابتدا باید اصول پایهای جذب زنان را بیاموزید که شامل مهارتهای ارتباطی، مدیریت حالات چهره و بدن، و اعتماد به نفس است. سپس باید این مهارتها را در موقعیتهای واقعی به کار ببندید و با تجربه کسب کنید. یکی از مهارتها آموزش لاس زنی است که میتونید کاملا رایگان یاد بگیرید.
یکی از راههای مهم برای پیشرفت در هنر جذب، داشتن یک الگو یا مربی حرفهای است. فردی که در این زمینه تجربه و موفقیت داشته و میتواند نکات و ترفندهای ارزشمندی را به شما آموزش دهد. شرکت در کارگاهها و برنامههای آموزشی معتبر نیز میتواند بسیار مفید باشد.
علاوه بر آموزش تئوری، تمرین عملی و تجربه میدانی بسیار حیاتی است. باید از منطقه راحتی خود خارج شوید و با دختران مختلف در محیطهای گوناگون ارتباط برقرار کنید. این کار در ابتدا ممکن است دشوار و ترسناک باشد، اما با تمرین و تکرار، اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت. ما در وینگمن فارسی به شما کمک میکنیم تا به این مهارت برسید.
تکنیکهای کلیدیدرک و استفاده از تکنیکهای روانشناختی و مدیریت احساسات نیز بسیار مهم است. شما باید بتوانید با شناخت عمیق ناخودآگاه خود، الگوهای منفی را شکسته و باورهای محدودکننده را کنار بگذارید. این امر به شما کمک میکند تا با دیدگاهی مثبتتر و جذابتر در برابر دختران ظاهر شوید.
در نهایت، حفظ انگیزه و پشتکار، کلید موفقیت در پیکاپ آرتیست است. با وجود شکستها و ناامیدیهای احتمالی، باید همچنان به راه خود ادامه دهید و از تجربیات گذشته درس بگیرید. هرگز تسلیم نشوید و با ارادهای راسخ به دنبال تکامل و پیشرفت در این مهارت باشید. مرد آلفا در موقعیتهای مختلف به همین شکل رفتار میکنه و آشنایی با مرد آلفا کلید حل این مسئله برای شماست.
جذب موفق زنان نیازمند درک اصول و علوم مرتبط است. علم روانشناسی تکاملی نشان میدهد که ویژگیهای خاصی در مردان مانند پوست صاف، رده سنی مناسب، رفتارهای خاص و ویژگیهای فیزیکی معین برای جذابیت در نزد زنان تعیینکننده هستند. این ویژگیها غیرارادی و نشاندهنده سلامتی و توانایی باروری مرد هستند.
اما جذابیت صرفاً به ظاهر فیزیکی محدود نمیشود. رفتارها، شخصیت و چگونگی ارتباط برقرار کردن با دختران نیز بسیار مهم است. در اینجا علوم دیگری مانند CBT (درمان شناختی رفتاری) و ACT (درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد) به کمک ما میآیند. با کاربست این علوم، میتوانیم الگوهای فکری و رفتاری ناکارآمد را شناسایی و اصلاح کنیم و به این ترتیب جذابیت درونی خود را بهبود بخشیم.
اثر هالهای در جذبیکی از مفاهیم اساسی در جذب زنان، پدیده "اثر هاله" است. طبق این اثر، یک ویژگی مثبت میتواند منجر به ادراکی مثبت از کل شخصیت فرد شود. به عنوان مثال، اگر شما لباسهای شیک و مرتبی به تن داشته باشید، دیگران شما را فردی موفق، باهوش و جذاب تصور خواهند کرد. این امر بر اهمیت مدیریت تصویر و ظاهر شما در جذب زنان تأکید میکند. نشانه علاقه دختر به پسر را الان بدونید.
در نهایت، درک این است که هیچ فرمول جادویی برای جذب همه زنان وجود ندارد. هر فردی ویژگیها و ترجیحات منحصربهفردی دارد. بنابراین، مهم است که شما به ارزشها و شخصیت واقعی خودتان پایبند بمانید و سعی نکنید کسی را که نیستید جلوه دهید. با این حال، کسب دانش در زمینه پیکاپ آرتیست میتواند ابزارهای لازم برای بهبود مهارتهای جذب را در اختیار شما قرار دهد.
عاشق کردن دختر اصول و روشهایی دارد که بیاید چند تاش رو با هم بررسی کنیم.
به خودتان ایمان داشته باشیدبا درک اصول پیکاپ آرتیست، میتوانیم استراتژیهای موثری را برای جذب دختران به کار بگیریم. یکی از مهمترین نکات، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری است. چرا که وقتی شما به خودتان ایمان داشته باشید، این موضوع در رفتار و زبان بدن شما منعکس میشود و شما را جذابتر جلوه میدهد.
یادگیری مهارتهای ارتباطی نیز بسیار حیاتی است. گوش دادن فعال، برقراری ارتباط چشمی مناسب و زبان بدن مثبت میتواند باعث شود که ارتباط شما با دختران بسیار طبیعیتر و راحتتر باشد. همچنین شوخ طبعی و توانایی برقراری یک گفتگوی سرگرم کننده، جذابیت شما را افزایش میدهد.
یکی دیگر از استراتژیهای کلیدی، تمرکز بر ظاهر و استایل خود است. لباس پوشیدن مناسب، نظافت و آراستگی میتواند تاثیر بسزایی در جلب توجه دختران داشته باشد. همچنین توجه به بهداشت فردی و استفاده از عطر و ادکلنهای جذاب نیز مفید است.
در نهایت، مهم است که هنگام تعامل با دختران، شجاعت داشته باشید و از ابراز علاقه نترسید. اما در عین حال باید محترمانه و با احترام رفتار کنید و از هرگونه رفتار مزاحم یا غیرمودبانه اجتناب ورزید. یادگیری شیوههای درست صحبت کردن و تعریف و تمجید از دختران نیز میتواند بسیار مفید باشد.
تمرین کردن را فراموش نکنیدبا به کارگیری این استراتژیها و تمرین مداوم، شما میتوانید مهارتهای جذب دختران را به طور چشمگیری افزایش دهید و موفقیت بیشتری در این زمینه کسب کنید.
در نهایت، باید به خاطر داشته باشیم که جذب زنان یک فرایند دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل است. هرگز فراموش نکنید که زنان نیز انسانهایی با شخصیت، ارزشها و ویژگیهای منحصربفرد هستند. بنابراین، در تعامل با آنها باید با ادب، محترمانه و صادق باشید.
اعتماد به نفس و شجاعت برای ابراز علاقه اصول مهمی هستند، اما هرگز نباید به قیمت فروپاشی شأن و منزلت انسانی خود یا طرف مقابل تمام شود. یادگیری مهارتهای ارتباطی و زبان بدن مثبت میتواند راهگشای شما در این مسیر باشد. اما در نهایت، شما باید خودتان را باور داشته باشید و ارزشهای اصیل خود را حفظ کنید.
امید است با کسب دانش و تمرینات عملی از منبع معتبر "وینگمن فارسی"، بتوانید استراتژیهای موثری را برای جذب دختر مورد علاقهتان به کار ببندید؛ بدون آنکه انسانیت و شان خود یا دیگران را زیر سوال ببرید. یادتان باشد، احترام متقابل کلید موفقیت در هر رابطه پایدار و سالم است.
موفق و پیروز باشید!